آموزشی, اخبار, دانستنی ها

تشخیص مزاج از روی چهره

افراد دارای مزاج و طبع بدن مختلفی هستند که در چهار گروه جا دارند. این چهار گروه از صفرا، دم، سودا و بلغم تشکیل شده است. همچنین انسان‌ ها با توجه به طبعی که دارند از نظر جسمی، ذائقه، رفتار و… از همدیگر متفاوت می‌شوند. در واقع باید ببینیم که کدام یک از موارد چهارگانه فوق بیشترین میزان را در بدن انسان دارند. از این مورد می‌توان کمک گرفت تا فرد بهترین رژیم غذایی را داشته باشد یا بتواند از بهترین و مناسب‌ ترین راه‌ ها برای درمان بیماری‌های خود استفاده کند. این که فرد مثلا بلغمی باشد، ممکن است به شکل ارثی بوده یا اینکه به مرور زمان در اثر تغییر مزاج ایجاد شده باشد.

یکی از جاهایی که این موضوع به صورت کاملا تخصصی مورد توجه قرار گرفته، طب سنتی است. طب سنتی همیشه منتقدان خودش را داشته و با این حال امروزه شاهد اثربخشی نتایج پژوهش‌های این عرصه در درمان بسیاری از بیماری‌ها هستیم. در طب سنتی تمرکز بر روی علل ایجاد کننده بیماری است. از مزیت‌های استفاده از طب سنتی، گیاهی و طبیعی بودن داروهای آن است. این مسئله باعث می‌شود تا فرد از عوارض جانبی داروهای شیمیایی در امان بماند.

ساده ترین راه تشخیص مزاج از روی چهره است؛ افراد بلغمی معمولا پوست روشنی دارند. اغلب در دهان خود حس بی‌مزگی می‌کنند و دست و پایشان همیشه سرد است. عمدتا خواب آلودگی از ظاهرشان پیداست. هاضمه در آن‌ها با سرعت پایینی اتفاق می‌افتد. حین خواب بزاق دهانشان به بیرون می‌ریزد و ترشحات بینی زیادی دارند. میل جنسی در این افراد کمتر از سایر گروه‌هاست. بیماری‌ها و دردهایی مثل ضعف مثانه، تنگی نفس، تپش قلب بالا، نقرس، کمردرد، زانو درد، اسپاسم عضلانی، ضعف بدنی و… در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود.

ممکن است با مشکلاتی مثل عدم توجه و تمرکز یا فراموشی دست و پنجه نرم کنند. افرادی که مزاج گرم و تر یا دموی دارند، معمولا در ظاهر، بدن درشتی دارند. پوست آن‌ها نیز سرخ و سفید بوده و موهای پرپشتی دارند. در دسته افراد خوش خواب قرار می‌گیرند و پوستشان نرم و مرطوب است.افراد دارای مزاج صفراوی یا طبع گرم و خشک در ظاهر هیکل لاغری دارند و پوست آن‌ها متمایل به رنگ زرد است. بسیار گرمایی هستند و در فصول گرم سال کلافه می‌شوند. هم‌چنین در این مواقع مشکل خشکی دهان و تشنگی زیاد دارند. قد بلند هستند و صورتشان کشیده است. بدن‌ آن‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که دارند کم مو بوده و بینی بزرگ و چشمان ریزی دارند. میل جنسی بالا و خشکی پوست از دیگر ویژگی‌های این افراد است.

افرادی که مزاج سوداوی یا سرد و خشک دارند در ظاهر پوستشان تیره‌ است. معمولا موهای آن‌ها کم پشت است و با مشکل خشکی بدن مواجه هستند. این افراد در عین خوش اشتهایی از نظر فیزیکی چاق محسوب نمی‌شوند. لکه‌های پوستی تیره نیز بعضا روی بدنشان دیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *